Magaz, The Greek Linux Magazine
Magaz Logo

Επόμενο  Περιεχόμενα

1. Τι κερδίζει ο προγραμματιστής;

Ας πάρουμε τα πράγματα με την σειρά και ας προσπαθήσουμε να ρίξουμε λίγο φώς στο "γιατί". Αν και δεν είναι δυνατό να προσδιορίσουμε τα ακριβή κίνητρα του κάθε προγραμματιστή που χωρίς να πληρώνεται κάθεται και συνεισφέρει σε μία ομάδα τον χρόνο του, τις ικανότητές του, τις γνώσεις του καθώς και το μηχάνημά του (εκεί δουλεύει), μπορούμε να σκιαγραφήσουμε κάποια από αυτά.

Είναι δεδομένο ότι όποιος ασχολείται με τον προγραμματισμό χωρίς να πληρώνεται το κάνει γιατί του αρέσει. Είναι το χόμπι του. Όπως κάποιος άλλος μπορεί να διέθετε όλο το Σαββατοκύριακό του για να φτιάξει μία βιβλιοθήκη στο δωμάτιό του ή ακόμη περισσότερο, θα πήγαινε να βοηθήσει ένα φίλο του που μαστορεύει και ζήτησε την βοήθειά του, έτσι και ο προγραμματιστής μας, διαθέτει τον χρόνο του για να γράψει ένα driver ή μία εφαρμογούλα ή να προσφέρει βελτιώσεις στην εφαρμογή που έγραψε κάποιος άλλος, ή ακόμη και να γράψει τα εγχειρίδια μίας εφαρμογής.

Βλέποντας τα πράγματα από την παραπάνω οπτική γωνία, μπορεί κανείς να καταλάβει ότι και μόνο η ικανοποίηση της ενασχόλησης με κάτι το οποίο θεωρούμε ενδιαφέρον είναι μια ουσιαστική ανταμοιβή. Υπάρχει όμως και μία ακόμη σημαντικότερη κατά την γνώμη μου: η δόξα και η αναγνώριση. Ένα καλό πρόγραμμα σημαίνει για τον ή τους δημιουργούς του αναγνώριση από ένα σωρό κόσμο (που στον χώρο του linux κατά κανόνα είναι και γνώστες του αντικειμένου). Μπορεί να μην δέχεται ο προγραμματιστής λεφτά για τις υπηρεσίες του, γίνεται όμως αποδέκτης αυτού που οι περισσότεροι θα ψάξουν να αγοράσουν με τα λευτά που κερδίζουν από την δουλειά τους: αναγνώριση. (Δεν είμαι εναντίον της αγοράς εργασίας, μην με παρεξηγήσετε, σκεφθείτε όμως σε μία καταναλωτική κοινωνία με ποιό βασικό κριτήριο ξοδεύουμε το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων μας.) Άλλωστε, η αναγνώριση και η φήμη μπορεί στο μέλλον να σας προσφέρουν μία πολύ καλη δουλειά...

Δεν πρέπει να παραγνωρίσουμε και ένα ακόμη παράγοντα που οδηγεί κάποιον στο να γράψει (ή να συνεισφέρει ιδέες και κώδικα σε κάποιους που γράφουν) προγράμματα: την επίλυση ενός προβλήματος που αντιμετωπίζει ο ίδιος.

Ας πούμε για παράδειγμα ότι χρησιμοποιείτε ένα απλό διευθυνσιογράφο που βρήκατε χωρίς χρέωση στο Internet. Όλα καλά, αλλά θα σας βόλευε πάρα πολύ να μπορείτε να τυπώνετε καρτέλες με τις διευθύνσεις για να τις κολλάτε σε φακέλους. Επειδή όμως έχετε το σαράκι του προγραμματισμού κοιτάτε τον πηγαίο κώδικα (source code) και κάνετε μερικές προσθήκες που σαν αποτέλεσμα έχουν την ζητούμενη δυνατότητα. Από το σημείο αυτό κι έπειτα έχετε δύο επιλογές.

Η μία είναι να κρατήσετε τις αλλαγές για τον εαυτό σας θεωρώντας οτι είναι άδικο να επωφεληθεί κάποιος άλλος από τον δικό σας κόπο (αν και εσείς χρησιμοποιείτε το πρόγραμμα που προσφέρει κάποιος δωρεάν).

Η άλλη επιλογή είναι να στείλετε τις αλλαγές στον δημιουργό του προγράμματος. Αν αυτός θεωρεί ότι πρέπει να ενσωματωθούν στο πρόγραμμα του, θα το κάνει στην επόμενη έκδοση. Στην έκδοση αυτή θα δείτε και το όνομά σας ανάμεσα σε αυτούς που βοήθησαν και ίσως μετά από αρκετό καιρό να διαβάσετε σε ένα περιοδικό ότι το πρόγραμμα αυτό έχει εξελιχθεί σε ένα από τα πιο δυνατά προγράμματα της κατηγορίας του!

Εσείς τί θα επιλέγατε;

Οι λόγοι που ανέφερα μέχρι στιγμής δεν είναι βέβαια οι μοναδικοί. Σε αυτούς μπορούμε να συμπεριλάβουμε τον πειραματισμό με αντικείμενα που ένας συγκεκριμένος προγραμματιστής να μην έχει την δυνατότητα να ασχοληθεί στην εργασία του, την ανάπτυξη λογισμικού από μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς και/ή πανεπιστήμια καθώς και τις περιπτώσεις που ένα πρόγραμμα ξεκιναέι σαν εμπορικό αλλά οι δημιουργοί/χρηματοδότες του χάνουν το ενδιαφέρον τους σε αυτό και αντί να το θάψουν το δίνουν στο ευρύ κοινό να κάνει ότι νομίζει καλύτερο με αυτό.

Επόμενο  Περιεχόμενα


Valid HTML 4.01!   Valid CSS!