Magaz, The Greek Linux Magazine
Magaz Logo

The HTML Hell Page

Eric S. Raymond Μετάφραση: DJ Art
Ιούλιος 2000

Το άρθρο αυτό αποτελεί την μετάφραση του άρθρου The HTML Hell Page του Eric S. Raymond, το οποίο μπορείτε να βρείτε στην διεύθυνση http://www.tuxedo.org/~esr/html-hell.html. Οι απόψεις του είναι απόλυτα δικαιολογημένες (θα μπορέσετε να διακρίνετε την αγανάκτηση) και διατυπώνονται με εξίσου "χαρακτηριστικό" τρόπο :-)

Καλως Ήρθατε στην HTML σελίδα της κόλασης

Ξέρετε πως βρίσκεστε σε σχεδιαστική κόλαση όταν βλέπετε...

Κείμενο που αναβοσβήνει (blinking)
Το κείμενο αυτό καθιστά αδύνατη την προσοχή (του επισκέπτη) σε οτιδήποτε άλλο στην σελίδα. Ρίχνει το 87% των επισκεπτών σε μιά αβοήθητη κατάσταση καθηλωμένου και "κλειδωμένου" εγκεφάλου, περίπου όπως ένα κουνέλι που τυφλώνεται από τους προβολείς της διερχόμενης νταλίκας. Αυτό δεν είναι καλό. Αν το παρακάνει κανείς με το blink tag, τότε δικαιούται να τον πυροβολήσουν. Στοιχείο: αν χρησιμοποιείτε το blink tag, τότε ήδη το παρακάνετε.

Περιττό animation
Χρησιμοποιώντας περιττά animations πετυχαίνετε όλους τους "υπέροχους τραυματισμούς" του blink tag συν την "δημόσια προσβολή" του χρόνου που απαιτείται για το κατέβασμα αυτών. Άνθρωποι που το παρακάνουν με τα animations θα έπρεπε να τους εμβολίσουν με βιβλία σε κάθε "στόμιο" του σώματός τους μέχρι να καταλάβουν πως γεμίζοντας δύο ή και τρία frames μόνο με animations είναι ακόμα πιο δυσάρεστο από την κατάστασή τους.

Marquees
Λοιπόν, μπορεί να νομίζετε πως το blink tag και τα animations είναι η χειρότερη κατάχρηση που θα μπορούσαν να κάνουν οι "γιδοβοσκοί". Μπαααααα. Σε τέτοιες περιπτώσεις όπου η κατάχρηση απλά δεν είναι αρκετή, ο Μεγάλος Σατανάς του Redmond μας έδωσε το <MARQUEE>, το οποίο επιτρέπει σε κάποιον να δημιουργήσει animated και κυλιόμενες "τέντες" μέσα σε αγκύλες ([]). Αυτός ο μπάσταρδος ξάδελφος του blink tag μπορεί να προκαλέσει ίλιγγο και αποπληξία σε ευεπηρέαστους ανθρώπους, μειώνοντάς τους στο σημείο του γλυκοσαλιάσματος, το οποίο παρεμπιπτόντως είναι και αναγκαία προϋπόθεσις για να αγοράσει κανείς προϊόντα της Microsoft. Σύμπτωσις; Εμείς πιστεύουμε πως όχι.

Φανταχτερά (=κακόγουστα) backgrounds
Την επόμενη φορά που θα "σκοντάψουμε" σε μιά σελίδα φτιαγμένη από κάποιον που νομίζει ότι είναι ωραίο (=cool) να χρησιμοποιεί φλόγες που ξεπηδούν ή επτά αποχρώσεις του ρόζ για background, ορκιζόμαστε πως θα περάσουμε μέσα από την οθόνη για να φτάσουμε και να ξεριζώσουμε το λαιμό του υπεύθυνου για το ξέρασμα. Αν υπάρχει χειρότερος διοργανωτής υπερκόπωσης των ματιών και ημικρανιών από το blink tag, τότε είναι αυτό.

Μη αναγνώσιμος συνδυασμός χρώματος κειμένου/background
Ο κόσμος είναι γεμάτος από κλόουν που νομίζουν πως οι σελίδες τους φαινόνται καλύτερα με makeup για κλόουν, με αφθονία αντιθετικών χρωμάτων (αυτό το κάνει και ο κακόγουστος με τα φανταχτερά backgrounds). Οι μαγικές λέξεις που αυτοί οι χαμένοι πρέπει να μάθουν είναι "καθαρή αντίθεση/contrast". Το γούστο χρωμάτων στηρίζεται μεταξύ εσάς και των Θεών της Κακογουστιάς, αλλά εάν δεν χρησιμοποιήσετε φωτεινό κείμενο σε σκούρο background, ή το αντίθετο, τότε θα χάσετε επισκέπτες που τους αρέσει να διαβάζουν χωρίς να καταλαβαίνουν τον κόπο που χρειάζεται για να γίνει αυτό.

Επιβλητικές επικεφαλίδες
Οι επιβλητικές επικεφαλίδες είναι "αγενείς". Εκτός αν νομίζετε πως κάθε επισκέπτης λαχταρά την ευκαιρία να περιμένει τόσο πολύ που να διακρίνει τα νύχια των ποδιών του να μεγαλώνουν ενώ περιμένει να κατέβει το GIF απλά και μόνο για να φανεί η επικεφαλίδα, η οποία θα μπορούσε να δημιουργηθεί με μία ωραία, γρήγορη, γραμματοσειρά.

"κάντε resize το browser σε ..." οδηγίες
Σωστά. Λες και θέλαμε να καταλαμβάνουν οι browser μας τόσην επιφάνεια. Αλλά αυτό που πραγματικά είναι ενοχλητικό είναι ότι τις περισσότερες φορές οι "γιδοβοσκοί" το αντιλαμβάνονται λανθασμένα. Λες και στους δικούς τους browsers αντισταθμίζονται 8 pixel, εμάς μας τρώει 20, αλλά ξεχνούν να ενεργοποιήσουν τα scroll bars, οπότε έχουν βγεί έξω τουλάχιστον 30 pixels, αν και η σελίδα ήταν έτσι κι αλλιώς για τα μπάζα.

Ξέρετε πως βρίσκεστε σε κόλαση περιεχομένου όταν βλέπετε...

Μετρητές
"Είστε ο υπ' αριθμόν 2.317 επισκέπτης". Ναι, λες και μας νοιάζει. Μέσω Yahoo ή Altavista μπορεί κανείς να βρεί χωρίς κόπο κάθε σελίδα του δικτύου με θέμα "τυροπιτάκια" ή "το καναρίνι μου". Σε αυτόν τον γενναίο νέο κόσμο, οι μετρητές δεν είναι τίποτα άλλο παρά μιά μορφή επίδειξης εγωισμού, εντυπωσιάζοντας μόνο αυτούς που φέρουν μυαλό από lemming*. Οι μετρητές θα σας δείξουν πόσα κορόιδα διάβαζαν με τις ώρες αυτές τις σελίδες, αλλά δεν θα σας δείξουν πόσα άτομα σε κλάσματα δευτερολέπτου μουρμούρισαν "γιδοβοσκοί" και είχαν ήδη φύγει. Οι μετρητές είναι κακό εργαλείο για την στατιστική επισκεπτών μιας σελίδας, βαραίνοντας ακόμα περισσότερο τα "καλώδια" του Δικτύου.
* σημείωση από τον μεταφραστή: επειδή υπάρχουν φήμες πως πολλά άτομα του χώρου μας εδώ, δεν έχουν ασχοληθεί με παιχνίδια, να αποσαφηνίσω τί είναι το lemming. Υπήρχε κάποτε ένα ωραίο παιχνίδι, τα Lemmings, όπου είχες υπό τον έλεγχό σου μιά αγέλη από μικροσκοπικά ανεγκέφαλα όντα, που το μόνο που ήξεραν να κάνουν ήταν να περπατάνε ΜΟΝΟ ευθεία και να εκρήγνυνται (αν τους διέταζες). Ο χρήστης λοιπόν, έπρεπε να διαμορφώσει κατάλληλα την πίστα ώστε τα ηλίθια αυτά όντα να φτάσουν (περπατώντας ΜΟΝΟ ίσια) στην πόρτα που βρισκόταν στην άλλη μεριά της πίστας. Δεν ξέρω αν καταλάβατε πόσο ανεγκέφαλα είναι αυτά τα όντα (άλλο να σας το λέω και άλλο να το βλέπετε ;-)

Μπαγιάτικα links
Τα μπαγιάτικα links είναι lame. Άτομα που έχουν πάρα πολλά μπαγιάτικα links είναι lamers. OK, ο καθένας έχει έναν δείκτη "εξάτμισης" των links πού και πού -- αλλά δεν έχετε παρατηρήσει ότι τα μπαγιάτικα links εμφανίζονται κατα γενική ομολογία σε σμήνη, σαν κατσαρίδες; Κι αυτό γιατί άτομα με καλές σελίδες χρησιμοποιούν links, αλλά τα προσέχουν και διορθώνουν τα μπαγιάτικα links γρήγορα χωρίς να το καταλάβει κανείς. Μία σελίδα που έχει πολλά μπαγιάτικα links μιλάει από μόνη της: "Ο δημιουργός μου είναι τεμπέλης, χαμένο κορμί, ιδιοκτήτης τρώγλης που συντηρεί ένα παλάτι κατσαρίδων".

Σελίδες που βρίσκονται αιώνια υπο κατασκευή
Οι surfers του δικτύου διαπιστώνουν γρήγορα πως για κάθε 10 σελίδες υπο κατασκευή, ίσως δύο τρείς μόνο από αυτές να καταργηθούν πρίν από το ολοκαύτωμα του Σύμπαντος. Αυτό είναι ηλίθιο. Η html δεν είναι επιστήμη πυραύλων και η κατασκευή σελίδων δεν είναι μιά αργή διαδικασία. Όποιος δεν μπορεί να αφαιρέσει τις "υπο κατασκευή" ταμπέλες από τις σελίδες του, θα έπρεπε αμέσως να τις παρατήσει και να βρεί ένα hobby που ταιριάζει καλύτερα στις ικανότητές του, όπως ας πούμε να σαλιαρίζει(=ανοηταίνει) ή να κοιτάζει τον τοίχο.

Ξέρετε πως βρίσκεστε σε αισθητική κόλαση όταν βλέπετε...

Ανούσιες εγωκεντρικές σελίδες
Αν μας δίναν μία δραχμή για κάθε σελίδα του στύλ "Γεια, σε αυτήν την φωτογραφία βλέπετε εμένα και σε αυτήν βλέπετε το σκύλο/τη γάτα/τον γκόμενο/την γκόμενά μου" τότε αύριο κιόλας θα παίρναμε σύνταξη και θα ζούσαμε στην Aruba μαζί με μιά παρέα από supermodels. Στοιχείο: αν δεν έχεις κάτι να πείς, τότε σκάσε. Και κράτα το μακριά από το Internet, η ζωή είναι πολύ σύντομη για βαρεμάρα.

Εταιρική logό-ρεια
Όλοι τις έχουμε δεί -- σελίδες κάποιων εταιρειών που ξεκινούν κατεβάζοντας κάποιο θηριώδες logo από την κόλαση. Και αφού περιμένετε κανα εκατομμύριο χρόνια να τελειώσει, η υπόλοιπη σελίδα διακατέχεται από έναν τόνο λόγια για το πόσο υπέροχη είναι η εταιρεία κλπ, αλλά καθόλου περιεχόμενο. Συμβουλή για τους marketroids: αυτό δεν είναι καθόλου αποτελεσματικό, εκτός εάν ο σκοπός σας είναι να κάνετε την εταιρεία να μοιάζει με όλες τις άλλες που νομίζουν πως έχοντας μιά Web διεύθυνση είναι "κάποιες". Κι όμως !!

Διαφημίσεις από την κόλαση
Δεν αγαπάτε τις διαφημίσεις στο πάνω μέρος των σελίδων που αλλάζουν κάθε φορά που διαβάζεται η σελίδα; Αν πηγαίνετε μπρος-πίσω ανάμεσα σε μιά κύρια σελίδα και σε μιά άλλη, ψάχνοντας δεδομένα σε μιά συγκεκριμένη υποκατηγορία, τότε κερδίζετε την αμφίβολη ευχαρίστηση να περιμένετε κάθε φορά να φορτώσει ένα καινούριο γραφικό!

Ανυπαρξία e-mail διεύθυνσης για feedback
Αυτοί οι τύποι αρέσκονται στο να τους επισκέπτεστε, να τους βλέπετε και να τους ακούτε, αλλά οι ίδιοι δεν επιθυμούν να ακούσουν εσάς. Δεν είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον ότι οι μισές Web σελίδες εταιρειών με μεγάλα ονόματα δεν σας αποκαλύπτουν ποιά είναι η e-mail διεύθυνσή τους; Αυτό δείχνει πόσο αυτές οι εταιρείες πραγματικά εκτιμούν τους πελάτες τους. Συμβουλή για τους marketdroids: αυτή η κατάσταση κάνει την εταιρεία να μοιάζει ακριβώς τόσο αλαζονική, ηλίθια και αδιάφορη για τους πελάτες, όσο πραγματικά είναι. Σκεφτείτε το θέμα της e-mail διεύθυνσης για feedback ως απαραίτητη μεταμφίεση.

Ξέρετε πως βρίσκεστε στην προέκταση της κόλασης όταν βλέπετε...

broken HTML
Η υπερβολική κακογραμμένη και λάθος HTML είναι μάστιγα για τον κόσμο γιατί τυχαίνει να προσπερνάει τον βλαμμένο-εγκεφαλικά 'parser' του αγαπημένου web browser του καθενός. Ο σχεδιαστής του site κερδίζει το βραβείο διαστροφής εάν μπορεί να προκαλέσει ριζοσπαστικά διαφορετικές συμπεριφορές σε διαφορετικούς browsers ή browsers διαφορετικής έκδοσης.

μή σταθερές επεκτάσεις
Πολύ αγαπάμε τη στιγμή όταν ο browser παγώνει καθώς φορτώνει μιά σελίδα, μένει εκεί για λίγο και μετά ατιμωτικά πετάει coredump. Όταν συμβαίνει αυτό, μπορείτε να στοιχηματίσετε χρήματα ότι η σελίδα χρησιμοποιεί κάποια "άχρηστη" επέκταση, την οποία κανένας ποτέ δεν προβληματίστηκε να κάνει κάνει debug σωστά (υπάρχει σχεδόν ακριβής αριθμός αυτών). Ο χειρότερος εφιάλτης είναι χωρίς αμφιβολία ο ...

frames
Τα frames είναι για τους ηλίθιους. Δεν δουλεύουν σε αρκετούς browsers, αλλά ευθύνονται για το core-dump σε πολλούς άλλους, οι οποίοι θεωρητικά υποτίθεται πως υποστηρίζουν frames. Καταλαμβάνουν υπερβολικά πολύ χώρο στην οθόνη και, όταν χρησιμοποιούνται υπέρμετρα, τότε καθιστούν σχεδόν αδύνατο να καταλάβεις πού ήσουν και πώς να πάς πίσω, εκεί από όπου ήρθες.

Καλυτερεύοντας την σελίδα

"Οκ," σας ακούω να λέτε, "μου έδωσες καλές συμβουλές στο πώς να μην τα κάνω θάλασσα. Έχεις να πείς κάτι πιό θετικό; Όπως, σωστά πράγματα και πώς να κάνω καλύτερη μιά σελίδα;"

Για σένα, φίλε μου, έχω τρείς λέξεις. Περιεχόμενο, περιεχόμενο και περιεχόμενο. Δώσε στο "ακροατήριο" έναν λόγο για να νοιαστεί. Υπάρχουν τόσες πολλές σελίδες που μοιάζουν σαν "ιστορίες που διηγούνται ηλίθιοι", γεμάτες από ήχο και μανία, μη σημαίνοντας κάτι. Θέλεις να προκαλέις το ενδιαφέρον; Τότε ξέχνα τα γραφικά και τη λάμψη. Πρώτα και κύρια, να έχεις κάτι να πείς.

Ευχαριστίες

...στον Pete Glasscock για την έμπνευση αυτής της σελίδας.

...στον Patrick Campbell-Preston <patrick@chaos.org.uk> για τα περισσότερα στην ενότητα "προέκταση της κόλασης".

...στον Rob Novak <rnovak@ibm.net> για το "διαφημίσεις από την κόλαση".

Πολλοί άλλοι έχουν συμβάλλει στην δημιουργία αυτής της σελίδας και επιθυμούν να μην τους επιδοθούν ευχαριστίες.

Άλλες Καλές Συμβουλές

Υπάρχει μια μεγάλη "φλυαρία" για web page design από τον C. J. Silverio. Φριχτά παραδείγματα κακής τεχνικής βρίσκονται στο Web Pages That Suck. Η στήλη του Jakob Neilsen Top Ten Mistakes in Web Design είναι πολύ καλή. Επίσης δείτε τα Ten Commandments of Web Design.


Valid HTML 4.01!   Valid CSS!