Magaz, The Greek Linux Magazine
Magaz Logo

Επόμενο  Προηγούμενο  Περιεχόμενα

3. Ανάλυση προγράμματος

Γραμμές 6-7 Χαρακτηριστικά προγράμματος

Γράφουμε το όνομα του προγράμματος και την έκδοσή του.

Γραμμές 28-32 Βιβλιοθήκες

Γράφουμε τα ονόματα των βιβλιοθηκών που θα συμπεριληφθούν στο πρόγραμμα. Η εντολή είναι:


IMPORT όνομα βιβλιοθήκης 

Οι βιβλιοθήκες είναι ξεχωριστά αρχεία στον σκληρό δίσκο και προστίθενται αυτόματα στον κώδικα που έχουμε γράψει κατά την εκτέλεση του. Μαζί με την Xbasic έχουν έρθει οι βιβλιοθήκες.

xma για μαθηματικά, xcm για πολύπλοκες μαθηματικές πράξεις, (τριγωνομετρία κλπ.) xst είναι η βιβλιοθήκη που χρησιμοποιούμε πάντα και έχει τις βασικές εντολές, xgr και xui που χρησιμοποιούνται όταν κατασκευάζουμε προγράμματα με γραφικό περιβάλλον (φόρμες, κουμπιά κλπ.). Η εντολή IMPORT είναι κάτι αντίστοιχο της #include της γλώσσας C.

Στο συγκεκριμένο παράδειγμα χρησιμοποιείται μόνο η βιβλιοθήκη xst έτσι μπροστά από την εντολή δεν υπάρχει το "'" που δηλώνει ότι η εντολή πρέπει να αγνοηθεί.

Γραμμές 35-36 Ορισμός παραμέτρων συναρτήσεων του προγράμματος

Για να μπορεί να εκτελεστεί μια συνάρτηση που κατασκευάζουμε στο πρόγραμμα μας πρέπει να ορισθούν το όνομα, τυχόν παράμετροι κλπ. Εδώ δεν βάζουμε τον κώδικα της συνάρτησης αλλά απλά τον ορισμό της. Ο κώδικας της συνάρτησης μπαίνει παρακάτω όπως θα δούμε στις γραμμές 65-70.

Αυτά τα τρία κομμάτια κώδικα αποτελούν το PROLOG όπως αναφέρεται και στο παράθυρο του γραφικού περιβάλλοντος. άλλα στοιχεία του PROLOG που δεν τα χρησιμοποιούμε στο παράδειγμά μας είναι:

  • Ορισμός τύπων μεταβλητών.
  • Ορισμός εσωτερικών μεταβλητών (του κώδικα που έχουμε και γράφουμε).
  • Ορισμός εξωτερικών μεταβλητών (του κώδικα που υπάρχει σε άλλο αρχείο).
  • Ορισμός σταθερών.
Γραμμές 48-58 Η κύρια συνάρτηση Entry

Η πραγματική δουλειά της Xbasic γίνεται εδώ. Οι εντολές της γλώσσας εμφανίζουν μηνύματα στο παράθυρο κονσόλας, δέχονται είσοδο από το πληκτρολόγιο, εκτελούν μαθηματικές πράξεις, καλούν άλλες συναρτήσεις, διαβάζουν ή γράφουν σε αρχεία στον δίσκο και οποιαδήποτε άλλη εργασία ένα πρόγραμμα χρειάζεται να εκτελέσει.

Οι εντολές που βλέπουμε εδώ είναι οι:

Γραμμές 51,53 INLINE$

Αυτή η συνάρτηση εμφανίζει ένα μήνυμα στο παράθυρο κονσόλας και περιμένει εισαγωγή αλφαριθμητικών χαρακτήρων, συνοδευόμενη από το ENTER.

Γραμμές 52,54 SSHORT

Αυτή η συνάρτηση μετατρέπει την σειρά αλφαριθμητικών χαρακτήρων σε αριθμητική μεταβλητή για να μπορούν να γίνουν μαθηματικές πράξεις.

Γραμμή 55 κλήση συνάρτησης

Εδώ γίνεται η κλήση της συνάρτησης multiply που ορίζεται στις γραμμές 65-70.

Γραμμή 56 PRINT

Αυτή η συνάρτηση εμφανίζει μηνύματα στο παράθυρο κονσόλας.

Γραμμές 65-70 Η συνάρτηση multiply

Οι συναρτήσεις είναι ανεξάρτητα κομμάτια κώδικα που γράφτηκαν να κάνουν μια συγκεκριμένη δουλειά. Κάθε συνάρτηση έχει όνομα, παραμέτρους και τιμή επιστροφής. Ο κώδικας της συνάρτησης εκτελείται μόλις σε κάποιο άλλο σημείο του προγράμματος την καλέσουμε με το όνομά της. Το απολύτως απαραίτητο για μια συνάρτηση είναι το όνομά της ενώ μπορεί να μην έχει παραμέτρους ούτε τιμή επιστροφής.

Γραμμή 68 Πολλαπλασιασμός

Στο παράδειγμά μας η συνάρτηση υπολογίζει το γινόμενο των μεταβλητών numa% και numb% και το τοποθετεί στην μεταβλητή p1%.

Γραμμή 70 END FUNCTION

Εδώ τελειώνει ο κώδικας της συνάρτησης. Μπορούμε να βάλουμε δίπλα την μεταβλητή που θέλουμε να επιστρέψει η συνάρτηση. Στο παράδειγμά μας θέλουμε, να επιστρέψουμε στην καλούσα συνάρτηση το γινόμενο, γι' αυτό γράφουμε δίπλα την μεταβλητή που θέλουμε να επιστρέψει.

Γραμμές 1-5,8-29,31-33,37-47 και 59-64 σχόλια

Σε αυτές στις γραμμές υπάρχει το σύμβολο "'" που δηλώνει ότι η γραμμή αυτή είναι γραμμή σχολίων και έτσι δεν εκτελείται τίποτα απλά υπάρχει για να μπορεί ο προγραμματιστής να βάζει σχόλια και να θυμάται μετά από καιρό τι έχει κάνει.

Επόμενο  Προηγούμενο  Περιεχόμενα


Valid HTML 4.01!   Valid CSS!