Επόμενο Προηγούμενο Περιεχόμενα
Γραμμές 6-7 Χαρακτηριστικά προγράμματος
Γράφουμε το όνομα του προγράμματος και την έκδοσή του.
Γραμμές 28-32 Βιβλιοθήκες
Γράφουμε τα ονόματα των βιβλιοθηκών που θα συμπεριληφθούν
στο πρόγραμμα. Η εντολή είναι:
IMPORT όνομα βιβλιοθήκης
Οι βιβλιοθήκες είναι ξεχωριστά αρχεία στον σκληρό δίσκο και
προστίθενται αυτόματα στον κώδικα που έχουμε γράψει κατά
την εκτέλεση του. Μαζί με την Xbasic έχουν έρθει οι
βιβλιοθήκες.
xma για μαθηματικά, xcm για πολύπλοκες
μαθηματικές πράξεις, (τριγωνομετρία κλπ.) xst
είναι η βιβλιοθήκη που χρησιμοποιούμε πάντα και έχει τις
βασικές εντολές, xgr και xui που χρησιμοποιούνται
όταν κατασκευάζουμε προγράμματα με γραφικό περιβάλλον
(φόρμες, κουμπιά κλπ.). Η εντολή IMPORT είναι κάτι
αντίστοιχο της #include της γλώσσας C.
Στο συγκεκριμένο παράδειγμα χρησιμοποιείται μόνο η
βιβλιοθήκη xst έτσι μπροστά από την εντολή δεν υπάρχει το
"'" που δηλώνει ότι η εντολή πρέπει να αγνοηθεί.
Γραμμές 35-36 Ορισμός παραμέτρων συναρτήσεων του
προγράμματος
Για να μπορεί να εκτελεστεί μια συνάρτηση που
κατασκευάζουμε στο πρόγραμμα μας πρέπει να ορισθούν το
όνομα, τυχόν παράμετροι κλπ. Εδώ δεν βάζουμε τον κώδικα
της συνάρτησης αλλά απλά τον ορισμό της. Ο κώδικας της
συνάρτησης μπαίνει παρακάτω όπως θα δούμε στις γραμμές
65-70.
Αυτά τα τρία κομμάτια κώδικα αποτελούν το PROLOG όπως
αναφέρεται και στο παράθυρο του γραφικού περιβάλλοντος.
άλλα στοιχεία του PROLOG που δεν τα χρησιμοποιούμε στο
παράδειγμά μας είναι:
-
Ορισμός τύπων μεταβλητών.
-
Ορισμός εσωτερικών μεταβλητών (του κώδικα που έχουμε
και γράφουμε).
-
Ορισμός εξωτερικών μεταβλητών (του κώδικα που υπάρχει
σε άλλο αρχείο).
-
Ορισμός σταθερών.
Γραμμές 48-58 Η κύρια συνάρτηση Entry
Η πραγματική δουλειά της Xbasic γίνεται εδώ. Οι εντολές
της γλώσσας εμφανίζουν μηνύματα στο παράθυρο κονσόλας,
δέχονται είσοδο από το πληκτρολόγιο, εκτελούν μαθηματικές
πράξεις, καλούν άλλες συναρτήσεις, διαβάζουν ή γράφουν σε
αρχεία στον δίσκο και οποιαδήποτε άλλη εργασία ένα
πρόγραμμα χρειάζεται να εκτελέσει.
Οι εντολές που βλέπουμε εδώ είναι οι:
Γραμμές 51,53 INLINE$
Αυτή η συνάρτηση εμφανίζει ένα μήνυμα στο παράθυρο
κονσόλας και περιμένει εισαγωγή αλφαριθμητικών
χαρακτήρων, συνοδευόμενη από το ENTER.
Γραμμές 52,54 SSHORT
Αυτή η συνάρτηση μετατρέπει την σειρά αλφαριθμητικών
χαρακτήρων σε αριθμητική μεταβλητή για να μπορούν να
γίνουν μαθηματικές πράξεις.
Γραμμή 55 κλήση συνάρτησης
Εδώ γίνεται η κλήση της συνάρτησης multiply που ορίζεται
στις γραμμές 65-70.
Γραμμή 56 PRINT
Αυτή η συνάρτηση εμφανίζει μηνύματα στο παράθυρο
κονσόλας.
Γραμμές 65-70 Η συνάρτηση multiply
Οι συναρτήσεις είναι ανεξάρτητα κομμάτια κώδικα που
γράφτηκαν να κάνουν μια συγκεκριμένη δουλειά. Κάθε
συνάρτηση έχει όνομα, παραμέτρους και τιμή επιστροφής. Ο
κώδικας της συνάρτησης εκτελείται μόλις σε κάποιο άλλο
σημείο του προγράμματος την καλέσουμε με το όνομά της. Το
απολύτως απαραίτητο για μια συνάρτηση είναι το όνομά της
ενώ μπορεί να μην έχει παραμέτρους ούτε τιμή επιστροφής.
Γραμμή 68 Πολλαπλασιασμός
Στο παράδειγμά μας η συνάρτηση υπολογίζει το γινόμενο των
μεταβλητών numa% και numb% και το τοποθετεί στην
μεταβλητή p1%.
Γραμμή 70 END FUNCTION
Εδώ τελειώνει ο κώδικας της συνάρτησης. Μπορούμε να
βάλουμε δίπλα την μεταβλητή που θέλουμε να επιστρέψει η
συνάρτηση. Στο παράδειγμά μας θέλουμε, να επιστρέψουμε
στην καλούσα συνάρτηση το γινόμενο, γι' αυτό γράφουμε
δίπλα την μεταβλητή που θέλουμε να επιστρέψει.
Γραμμές 1-5,8-29,31-33,37-47 και 59-64 σχόλια
Σε αυτές στις γραμμές υπάρχει το σύμβολο "'" που δηλώνει
ότι η γραμμή αυτή είναι γραμμή σχολίων και έτσι δεν
εκτελείται τίποτα απλά υπάρχει για να μπορεί ο
προγραμματιστής να βάζει σχόλια και να θυμάται μετά από
καιρό τι έχει κάνει.
Επόμενο Προηγούμενο Περιεχόμενα