Το θέμα αυτό έχει συζητηθεί πολλές φορές και από τα ίδια τα παιδιά που συμμετέχουν στις λίστες αυτές και έχουν ήδη ξεκινήσει κάποιες προσπάθειες ενημέρωσης των "νεοφώτιστων" φίλων. Το κάθε ένα από αυτά τα ενημερωτικά κείμενα, αναφέρεται στο θέμα με τον δικό του τρόπο, κάνοντας όμως λίγο πολύ παρεμφερείς συστάσεις.
Σας παραπέμπουμε λοιπόν στην σχετική *βιβλιογραφία* :
Το LGU Netiquette μπορείτε να διαβάσετε ηλεκτρονικά στο
http://lists.hellug.gr/lgu-netiquette.txt. Αποστέλλεται πάντως αυτόματα και σε μηνιαία βάση στην linux-greek-users, ώστε να το λαμβάνουν όλοι οι νέοι συμμετέχοντες σε αυτήν.
Μεταξύ άλλων στο κείμενο αναφέρονται και τα εξής:
* Βάλτε ένα σχετικό subject στο e-mail σας. Subjects του στυλ "βοήθεια,
αρχάριος" ή "πρόβλημα με το linux" δε βοηθάνε ούτε τους αναγνώστες,
ούτε όσους ψάχνουν για παρόμοιο πρόβλημα στα archives αλλά ούτε κι εμάς
που γράφουμε το faq.
* Αλλάζετε το subject όταν αλλάζετε το θέμα.
* Μπορείτε όταν σας απαντήσουν και λυθεί το πρόβλημά σας, να γράψετε
ένα e-mail με την προσθήκη του "FIXED:" ή κάτι παρόμοιο στο θέμα, και
να περιγράψετε με λίγα λόγια πως τελικά λύσατε το πρόβλημά σας. Με
αυτό τον τρόπο δημιουργείται μια περίληψη του όλου thread και βοηθάτε
κάποιον με παρόμοιο πρόβλημα να βρει τη λύση πολύ γρηγορότερα.
* Γενικά, αν είστε νέος στη λίστα και γενικά σε λίστες ταχυδρομείου,
διαβάστε τα μηνύματα που στέλνονται για μια εβδομάδα περίπου για να
καταλάβετε τον τρόπο συμπεριφοράς σε τέτοιους χώρους.
* Quotes: Όταν κάνετε reply σε κάποιο e-mail κόψτε όσο ποιο πολλά
μπορείτε από το αρχικό μύνημα. Kόψτε το footer που προσθέτει ο
mail-server στο τέλος κάθε μηνύματος. Αφήστε μόνο τα σχετικά με την
απάντησή σας για να καταλάβουν οι υπόλοιποι σε τί απαντάτε.
Οτιδήποτε άλλο χαραμίζει bandwidth και χρόνο.
* Signatures: Γενικά είναι καλό να περιορίσετε το signature στα e-mail
σας σε 4-5 σειρές το πολύ.
* Attachments: Γενικά είναι καλό να μην στέλνετε αρχεία στη λίστα. Αν
χρειάζεται να στείλετε κάποιο αρχείο που έχει σχέση με το πρόβλημά σας
προσπαθήστε να βρείτε το πιθανό σημείο του προβλήματος και να στείλετε
μόνο αυτό. Το να στέλνετε όλο το syslog δεν είναι καλή τακτική!
Μια άλλη πληροφορία που μπορεί να σας φανεί χρήσιμη είναι πως τα τεύχη του magaz, έως και το 16ο, περιλαμβάνουν και αλληλογραφία με το κοινό. Σε αυτήν υπάρχουν αρκετές ερωταπαντήσεις κυρίως αρχαρίων χρηστών.
Ένα από τα γνωστότερα και παλαιότερα Ελληνικά HOWTOs, το
Hellenic HOWTO αναφέρει και αυτό με την σειρά του μερικούς χρήσιμους κανόνες καλής συμπεριφοράς. Αναφέρουμε αποσπασματικά...
Χρήσιμες συμβουλές
- Το magaz έχει πλήθος από ερωτήσεις που έχουν γίνει στο παρελθόν,
και λίγο πολύ οι ερωτήσεις επαναλαμβάνονται.
- Αφιερώστε αρκετό χρόνο διαβάζοντας για να ενημερωθείτε γύρω από το
πρόβλημα που ψάχνετε,
- ΜΗΝ παραλείψετε να διαβάσετε τα HOWTO και FAQ (/usr/doc/faq) του
LDP Project (http://metalab.unc.edu/LDP/).
- Ψάξτε σχετικά θέματα από την σελίδα: http://lists.hellug.gr/archives.
- Τα διεθνή newsgroups comp.os.linux* είναι επίσης χρήσιμα,
πχ news://comp.os.linux.misc
- Μην στέλνετε προσωπικό email σε κάποιον, γιατί σπάνια υπάρχει
ο χρόνος για απάντηση. Αντίθετα προτιμήστε την λίστα ή το newsgroup,
όπου η πιθανότητα να πάρετε απάντηση είναι πολύ μεγαλύτερη.
ΠΧ, στο δικό μου mailbox, συχνά φτάνουν γράμματα αυτού του τύπου:
me lene Xxxxx spoudazo yyyyyyy kai arxisa na asxoloumai me to linux.
Tha ithela na mou peis pou mporo na bro to programma.
oti theleis na mou to steileis sto zzz@zzzzzzzzzz.zz"
Δεν απαντώ τέτοια email, ειδικά όταν το HOWTO και το FAQ έχουν τις απαντήσεις,
αντίστοιχα πράττουν και άλλοι.
Εκτός των παραπάνω, το HOWTO αυτό έχει μια λίστα συχνά τιθέμενων ερωτήσεων (FAQ) για προβλήματα Ελλήνων Linuxάδων, που μπορεί να σας φανεί ιδιαίτερα χρήσιμη.
Οδηγίες για το τι σκοπούς εξυπηρετεί η κάθε λίστα, ποιες είναι οι συχνότερα τιθέμενες ερωτήσεις και απαντήσεις τους (FAQ), συμβουλές για να βοηθήσετε και να βοηθηθείτε καθώς και για το πώς να εγγραφείτε στις λίστες, θα βρείτε στην διεύθυνση
http://lists.hellug.gr και στο
LGU FAQ (Linux Greek Users Frequently Asked Questions)
Διαβάζουμε:
Πρέπει να περιοριστεί λίγο το traffic στη λίστα. Τον τελευταίο καιρό με
αύξουσα πορεία σε συνάρτηση με το χρόνο, τίθενται ερωτήσεις που έχουν απαντηθεί
στο παρελθόν. Παράλληλα, καλό θα ήταν να ανέβει λίγο το επίπεδό της, εννοώντας
ότι παλιές απορίες λύνονται, και εμφανίζονται νέες, πιο προχωρημένες.
* Οι απαντήσεις που γράφονται είναι εγγυημένα σωστές;
Φυσικά και όχι! Οι απαντήσεις δίνονται από τον καθένα σε εθελοντική βάση
σύμφωνα με τις γνώσεις και εμπειρίες που είχε μέχρι στιγμής.
* Πέρασαν 24 ώρες κι ακόμα απάντηση δεν πήρα. Γιατί;
Πολύ απλά μπορεί να μην ξέρει κανείς την απάντηση! Οι απαντήσεις γράφονται
από άλλους χρήστες, που μπορεί να μην έχουν αντιμετωπίσει το πρόβλημά σας.
* Κάποιος μου απάντησε υβριστικά/με έθιξε/κλπ. Να του απαντήσω;
Όχι μέσω της λίστας. Για τέτοιου είδους θέματα να στέλνετε προσωπικά e-mail.
Δεν ενδιαφέρει κανέναν στη λίστα οι προσωπικές σας διαφορές με κάποιον.
* Μην ξεχνάτε ότι το linux απαιτεί κόπο και από τον ίδιο το χρήστη.
* Το να στείλετε μια ερώτηση που έχει απαντηθεί δεκάδες φορές στο παρελθόν
δείχνει ότι θεωρείτε το χρόνο σας πιο πολύτιμο από τον χρόνο αυτών που θα σας
απαντήσουν...
* Προσέξτε τη γλώσσα που χρησιμοποιείτε. Η λίστα είναι διαθέσιμη σε πολύ κόσμο
και δε μιλάτε στους φίλους σας μόνο. Η λίστα αυτή αποτελεί και έναν τρόπο να
δείχνουμε την εικόνα του Linux στον υπόλοιπο κόσμο.
* Spam: Σε καμία περίπτωση δε θα πρέπει να στείλετε spam mail στη λίστα. Άσχετα
διαφημιστικά, μηνύματα-αλυσίδες, κλπ. Μη σχολιάζετε spam-mail που καταλήγει
στη λίστα. Απλά επιβαρύνετε κι άλλο τη λίστα.
Τέλος, για μια ακόμα πιο επιθετική και ωμή στάση στο ζήτημα μπορείτε να διαβάσετε το
Linux Savoir Vivre HOWTO στην EEEA που φημίζεται για την αμεσότητά της παρά για την πολιτικά ορθή στάση της. Για μια πρόγευση:
- Ελπίζεις να είναι όλοι καλύτεροι από σένα. Δέξου το, αν όντως αληθεύει.
Για να σου λύσουν το πρόβλημα, οι άλλοι, η κοινότητα, βασίζεσαι σε μια κρυφή
ελπίδα. Να ξέρουν αυτό για το οποίο χρειάζεσαι βοήθεια. Δηλαδή να είναι
καλύτεροί σου. Να μάθεις να ακούς λοιπόν και να κάνεις τουμπέκα γιατί αυτή
τη στιγμή ένας καλύτερός σου, εθελοντικά δαπανά χρόνο. Μην του τον χαραμίζεις.
- Του άλλου ο χρόνος είναι πάντα πιο σημαντικός από σένα τον ασήμαντο.
Απόδειξη: Εσύ του τον ζητάς και αυτός άμα γουστάρει τον δίνει.
Σεβάσου τον λοιπόν.
- Χέρι με χέρι ή δώσε πρώτος.
Μην θεωρείς δεδομένο πως σου χρωστάει κανείς μόνο και μόνο γιατί αποφάσισες
να βάλεις Linux. Ίσα - ίσα. Εσύ χρωστάς να συνεχίσεις και να βελτιώσεις αυτό
που τόσο απλόχερα σου προσφέρθηκε.