|
Επόμενο Προηγούμενο Περιεχόμενα
Με βάση την πιο πρόσφατη έρευνα της ΟΤΕnet, ο αριθμός των
χρηστών Internet στη χώρα μας είναι 130.000 και από
αυτούς οι 90.000 (69%) είναι συνδεδεμένοι μέσω τηλεφώνου.
Ο πολύ μικρός αυτός αριθμός (ποσοστό 1,3% επί του
πληθυσμού) καθιστά την Ελλάδα ουραγό στην Ευρωπαϊκή
Ένωση, αλλά και πολύ πίσω σε σχέση με άλλες μη
αναπτυγμένες χώρες. Χάριν συγκρίσεως αναφέρεται ότι τα
σημερινά ανάλογα ποσοστά στο Κατάρ και το Κουβέιτ
κυμαίνονται ήδη μεταξύ 2,15% και 3,1%. Ούτε λόγος βέβαια
για τις ΗΠΑ και τον Καναδά, όπου ο αριθμός των χρηστών
Internet με βάση μελέτη της Nielsen Media Research
ξεπερνάει τα 80.000.000.
Αξιοσημείωτο επίσης είναι ότι ο ρυθμός αύξησης των
χρηστών στην Ελλάδα είναι πολύ χαμηλότερος σε σχέση με
τον αντίστοιχο σε αναπτυγμένες και αναπτυσσόμενες χώρες,
και με τα νέα τιμολόγια του ΟΤΕ είναι φυσικό ο ρυθμός
αυτός να ελαττωθεί ακόμα περισσότερο.
Το κυβερνητικό σχέδιο Η Ελλάδα στην
Κοινωνία της Πληροφορίας - Στρατηγική και Δράσεις,
Νοέμβριος 1998 επισημαίνει την ανάγκη να διαφυλάξει η
πολιτεία τον υγιή ανταγωνισμό, την παροχή υπηρεσιών
υψηλής ποιότητας με το μικρότερο δυνατό κόστος, την
προώθηση της τηλε-εργασίας, την ελεύθερη πρόσβαση στα
δίκτυα και την πληροφορία για όλους, χωρίς διακρίσεις και
ανισότητες. Χαρακτηριστικά είναι τα ακόλουθα αποσπάσματα:
-
"Η πολιτεία έχει σημαντικό ρυθμιστικό και κανονιστικό
ρόλο στη διαμόρφωση της αγοράς στην Κοινωνία της
Πληροφορίας, τον οποίο εκπληρώνει με τη δημιουργία ενός
ευέλικτου και εξελισσόμενου θεσμικού πλαισίου, καθώς
και τη διαφύλαξη συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού."
Είναι γεγονός ότι ο πανελλαδικός αριθμός κλήσης
(0965) είναι ένα βήμα προς το μέλλον. Είναι μία λύση
στο πρόβλημα απομόνωσης της ελληνικής επαρχίας από τα
τεκταινόμενα στην τεχνολογία. Δυστυχώς όμως, σύμφωνα
με την ΕΕΤ (5/10/98), αυτό ακριβώς αποτελεί "αθέμιτο
ανταγωνισμό" εφόσον παρέχεται μόνο στην ΟΤΕnet.
Πρέπειλοιπόν η πολιτεία να παρέμβει, και να
υποχρεώσει τον ΟΤΕ να παραχωρήσει σε άλλες εταιρείες,
πανεπιστήμια, ιδιώτες, ότι υπηρεσίες ζητούν και έχει
ο ΟΤΕ τα τεχνολογικά μέσα να δώσει. Για να μην μας
οδηγήσει το μονοπώλιο του ΟΤΕ σε ένα εξαναγκαστικό
μονοπώλιο της ΟΤΕnet.
-
"Στη χώρα μας σήμερα, τείνει να δημιουργηθεί ένας
διαχωρισμός ανάμεσα σε λίγους (αλλά ραγδαία
αυξανόμενους) χρήστες πληροφορικής ή δικτύων
επικοινωνίας όπως το Internet και σε πολλούς άλλους που
αντιμετωπίζουν τις νέες τεχνολογίες στην καλύτερη
περίπτωση σαν μυστήριο και στη χειρότερη σαν κίνδυνο
για το μέλλον τους."
Αυτή η διαφορά νοοτροπίας είναι σε ένα βαθμό θέμα
διαφορετικών γενεών και δεδομένης της μεγαλύτερης
εξοικείωσης των νέων με τις νέες τεχνολογίες με την
πάροδο του χρόνου θα εξαλειφθεί. Η πολιτεία έχει όμως
σημαντικό χρέος ενημέρωσης και διαπαιδαγώγησης για τη
διευκόλυνση αυτής της μεταβατικής περιόδου.
Και βέβαια είναι απαραίτητο να κατανοήσουν όλοι τις
δυνατότητες που μας προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες, η
πληροφορική και τα δίκτυα. Μεταξύ των λύσεων που
υπάρχουν και προτείνονται, η πιο σημαντική ίσως δεν
είναι τόσο η ενημέρωση, όσο ο μη αποκλεισμός κάποιων
κοινωνικών ομάδων από την πληροφορική. Ήδη, με την
χρονοχρέωση, οι ώρες απασχόλησης του απλού πολίτη με
το Internet έχουν μειωθεί. Ο απλός πολίτης, ο
άνεργος, ο στρατευμένος, ο εργαζόμενος σε μία
εταιρεία που δεν έχει σχέση με υπολογιστές, δίκτυα
και τηλεπικοινωνίες, είναι καταδικασμένος να πληρώνει
τα υπερβολικά ληστρικά τιμολόγια του ΟΤΕ για την
ενημέρωσή του.
-
"Στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία, η Δημόσια Διοίκηση
έχει την υποχρέωση να παρέχει στους πολίτες και στις
επιχειρήσεις υπηρεσίες υψηλής ποιότητας, σε σύντομο
χρόνο και με το μικρότερο δυνατό κόστος. Οι τεχνολογίες
πληροφορικής και επικοινωνιών προσφέρουν τα απαραίτητα
εργαλεία για την επίτευξη αυτού του σκοπού, ενώ
ταυτόχρονα διευκολύνουν τη λειτουργία της Δημόσιας
Διοίκησης σε πλαίσιο διαφάνειας και δημοκρατικής
συμμετοχής."
Σίγουρα, σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσαν τα
νέα τιμολόγια του ΟΤΕ να θεωρηθούν το χασμηλότερο
δυνατό κόστος, ιδιαίτερα δε για τον χρήστη του
Internet. Η εικονική μείωση τιμών με την οποία
"βομβαρδιστήκαμε" τις τελευταίες μέρες, λόγω της
μείωσης της αξίας της αστικής μονάδας χρέωσης από 13
δραχμές ανά τρίλεπτο σε 6 δραχμές ανά λεπτό, δεν
ισχύει στην περίπτωση χρήσης του Internet, εφόσον
κανένας δεν συνδέεται για λιγότερο από μισή ώρα.
Συνεπώς, μιλάμε για αυξήσεις της τάξης του 38% για
τις ώρε αιχμής, και 85% για τις ώρες μη αιχμής.
Μείωση παρατηρείται μόνο σε χρήστες της υπηρεσίας
πανελλαδικού αριθμού κλήσης, η οποία όπως
προαναφέρθηκε ΔΕΝ δίδεται σε όσους πρέπει. Και αυτή
όμως η μείωση δεν είναι αρκετή.
-
"Οι τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνίας δίνουν τη
δυνατότητα σε πολλούς εργαζόμενους να εργαστούν από το
σπίτι τους ή από άλλο χώρο σε απόσταση από τον συνήθη
χώρο εργασίας τους, με τη βοήθεια ενός υπολογιστή και
μίας τηλεφωνικής σύνδεσης. Παρότι το ποσοστό των
εργαζομένων οι οποίοι χρησιμοποιούν παρόμοιες
δυνατότητες παραμένει μικρό στη χώρα μας, η διεθνής
εμπειρία δείχνει ότι ως μορφή οργάνωσης της εργασίας η
τηλε-εργασία θα εξαπλωθεί. (..) Επιπλέον, η
τηλε-εργασία μπορεί να οδηγήσει σε χωροταξική
αναδιανομή της αγοράς εργασίας και σε διαφοροποίηση των
δραστηριοτήτων μετατοπίζοντας δραστηριότητες σε
λιγότερο ευνοημένες περιοχές."
Όπως πολύ σωστά αναφέρει η παραπάνω παράγραφος, η
τηλεεργασία, θα εξαπλωθεί, αλλά με κόστος 2.880
δραχμές + Φ.Π.Α. ανά οχτάωρο (σύνολο 3.400 δραχμές,
δηλαδή 50% του ημερομισθίου), και με τα ISDN να
κοστίζουν ακόμα περισσότερο (και ως συνδέσεις από τον
ΟΤΕ, αλλά και με το πάγιο των 5.000 δραχμών ανά
μήνα), υπάρχει κανένας άνθρωπος που να πιστεύει ότι η
τηλεεργασία θα αναπτυχθεί στην Ελλάδα; Οι δε
μισθωμένες γραμμές είναι ακόμα ακριβότερες. Η διεθνής
εμπειρία, βασίζεται σε άλλα στοιχεία, όπως ότι στην
Αυστραλία ΔΕΝ υπάρχει χρονοχρέωση, σε πολλές
πολιτείες της Αμερικής η χρέωση είναι ΜΗΔΕΝΙΚΗ για
συνδέσεις δεδομένων, στην δε Ευρώπη, σε όλες σχεδόν
τις χώρες υπάρχουν ειδικές τιμές για συνδέσεις με το
Internet. Ο ΟΤΕ που μας ενώνει, αποτελεί έτσι άλλη
μία φορά τροχοπέδη στην εξέλιξη της Ελλάδας. Η λύση
σε αυτό το πρόβλημα είναι η εξής απλή: δωρεάν
συνδέσεις δεδομένων. Είτε αυτό σημαίνει σε
πανελλαδικό αριθμό κλήσης, ή σε τηλεφωνα που θα
χορηγήσουν οι ίδιες οι εταιρείες που ενδιαφέρονται
για τηλεεργασία, οι ISPs που παρέχουν εικονικά
ιδιωτικά δίκτυα (VPN), οι ανώτερες και ανώτατες
σχολές. Και αυτό να ισχύσει, ανεξάρτητα της
απόστασης, για να μπορέσει και ο εργαζόμενος να
επιλέξει να μένει έξω από την Αθήνα, στην επαρχία.
Γιατί όπως πολύ σωστά αναφέρεται, θα δοθεί η
δυνατότητα στον επιλέγοντα να εργαστεί με αυτό τον
τρόπο, να μένει σε άλλα μέρη της Ελλάδας, σε νησιά,
σε πιο "ανθρώπινες" πόλεις από την Αθήνα.
-
"Η πρόσβαση στα δίκτυα και την πληροφορία θα πρέπει να
είναι ελεύθερη για τους χρήστες και για όσους επιθυμούν
να παρέχουν υπηρεσίες."
Και εδώ φτάνουμε στη λογική του παραλόγου, να
υπάρχουν ήδη σε όλο τον κόσμο δωρεάν πληροφορίες στο
διαδίκτυο, τις οποίες ο μέσος Έλληνας δεν μπορεί να
προσπελάσει, λογώ του κόστους του τηλεφωνήματος!!! Αν
αυτό δεν αποτελεί πισωγύρισμα, τι ακριβώς είναι;
-
"Ρυθμίσεις για διασύνδεση με βάση τη διαφάνεια, την
αντικειμενικότητα, τη χωρίς διακρίσεις αναλογικότητα
και τη δημιουργία πολλαπλών κόμβων σε όλη την Ελλάδα. Η
τιμολόγηση της διασύνδεσης πρέπει να είναι
προσανατολισμένη στο κόστος, λαμβάνοντας υπόψη τη
διεθνή πρακτική."
Ήδη, έξω από την Αθήνα το κόστος της σύδεσης στο
δίκτυο είναι απαγορευτικό. Το ίδιο περίπου γίνεται
τώρα και για την Αθήνα. Η τιμολόγηση της διασύνδεσης
ΔΕΝ είναι προσανατολισμένη στο κόστος, αντίθετα είναι
προσανατολισμένη στην αύξηση κέρδων του ήδη
κερδοφόρου ΟΤΕ. Η διεθνής πρακτική δε, όπως
προαναφέρθηκε, είναι χαμηλότερες χρεώσεις για
συνδέσεις δεδομένων. Μία απλή σύγκριση του μισθού του
μέσου Έλληνα, και του μισθού του μέσου Ευρωπαίου, και
αντίστοιχα, του κόστους χρήσης του Internet, θα
αποδείξει και στον πιο κακόπιστο, ότι τα παραπάνω
αποτελούν δυστυχώς μόνο λόγια.
-
"Πρόσβαση για όλους σε νέες υπηρεσίες επικοινωνίας και
πληροφόρησης. Η ικανότητα συμμετοχής των πολιτών στα
κοινά προϋποθέτει την πρόσβαση στις πηγές πληροφόρησης.
Η διάθεση των πληροφοριών, η πρόσβαση στις πηγές
πληροφόρησης είναι λειτουργική βάση μιας πλουραλιστικής
δημοκρατίας, καθώς μόνο ο πληροφορημένος πολίτης μπορεί
να είναι ενεργός πολίτης. Η Κοινωνία της Πληροφορίας
στοιχειοθετεί υπ' αυτήν την έννοια τμήμα της «ανοιχτής
κοινωνίας». Η εξέλιξη της Κοινωνίας της Πληροφορίας δεν
πρέπει να οδηγήσει σε ανισότητες και «αναλφαβητισμούς»,
σε διάκριση των πολιτών σε έχοντες πρόσβαση στη γνώση
και την πληροφόρηση και σε πληροφοριακά πληβείους."
Αυτό ακριβώς είναι και το σημείο το οποίο
θίγουμε.
-
Απομονώνεται η επαρχία με τον εξαναγκασμό
υπεραστικής χρέωσης
-
Απομονώνονται κοινωνικές ομάδες της επαρχίας
ακόμα και με τον πανελλαδικό αριθμό κλήσης (μετά
τις 10 το βράδυ αστική χρέωση, που για πολλούς αυτό
δεν είναι βολικό)
-
Απομονώνονται ταξικές ομάδες (χαμηλόμισθοι, και
όχι μόνο, όταν το μήνα κοστίζει ΜΟΝΟ η τηλεφωνική
σύνδεση στο Internet περί τις 20.000 δραχμές με
μετριοπαθείς προβλέψεις περί των ωρών χρήσης του
Internet).
Τελικά αυτές οι ανισότητες και οι
"αναλφαβητισμοί", αντί να καταπολεμούνται
ενθαρρύνονται και διατρανώνονται. Η πολιτεία οφείλει
να υλοποιήσει όσα (σωστά) επισημαίνει στο κείμενο
αυτό. Είναι εμφανές ότι τα τιμολόγια του ΟΤΕ (τόσο τα
ισχύοντα, όσο και ακόμη περισσότερο αυτά που θα
τεθούν σε εφαρμογή από τον Μάρτιο του 1999) κινούνται
στην εντελώς αντίθετη κατεύθυνση. Είναι επιβλητική
ανάγκη να ληφθούν επειγόντως μέτρα, πριν τεθούν στο
περιθώριο της λεωφόρου πληροφοριών οι πολίτες αυτής
της χώρας, πριν μείνει η χώρα μας έξω από το τρένο
της ανάπτυξης.
Επόμενο Προηγούμενο Περιεχόμενα
|
|
|
|